Review: Zonnatura Proteïne muesli

Onlangs zag ik deze nieuwe muesli van Zonnatura in de schappen liggen bij de Albert Heijn. De muesli is biologisch, zoals we gewend zijn van Zonnatura. Ook is de muesli rijk aan eiwit. Wat zit er in en is het gezonder dan “normale” muesli? Dat lees je in deze review!

Wat zit er in?

Allereerst check ik wat er in het product zit. Op het etiket staat het volgende:

Ingrediënten: VOLKOREN GRANEN VLOKKEN* 52% (HAVER [GLUTEN], TARWE*, geroosterde TARWE*), SOJAVLOKKEN*, rozijnen* 10% (rozijnen*, zonnebloemolie*), geroosterde kokos* 2%, gesneden AMANDEL* [NOTEN] 2%, geroosterde HAZELNOTEN* 2%, CASHEWNOTEN* 2%, zonnebloempitten*, *Ingrediënt van biologische teelt.

Het etiket ziet er goed uit. Ik word sowieso al blij als er volkoren granen gebruikt worden, en in dit geval is dat 100% zo. Verder zijn er alleen maar sojavlokken en een aantal smaakmakers toegevoegd (zoals de amandel, hazelnoot, cashewnoot, geroosterde kokos). Vaak worden er aan muesli’s/ontbijtgranen ook wat aroma’s of suikers toegevoegd en dat is bij deze muesli niet het geval. De eiwitbronnen zijn denk ik voornamelijk de sojavlokken en de noten, er is geen eiwitpoeder aan toegevoegd.

De voedingswaarden

Er staat op deze verpakking niet aangegeven hoeveel van deze muesli een portie is (niet zo handig…). Ik heb gekeken naar de portiegrootte die aangeraden wordt op de verpakking van Quaker Havermout muesli noten. Om een goed idee te krijgen van of deze Zonnatura muesli gezonder is en veel meer eiwitten bevat dan gangbare muesli besloot ik om meteen de Zonnatura muesli en de Quaker muesli met elkaar te vergelijken.

Zoals te zien verschillen de twee muesli’s niet veel qua calorieën. Wel vind ik de verschillen in het vetgehalte, de koolhydraten en de suikers groot. De Zonnatura muesli is vetter dan de Quaker muesli en hoewel er aan beide muesli’s geen suiker is toegevoegd (bij Quaker wel suikervervangers) bevat de Zonnatura muesli meer suiker. Ook zit er een kleine 2 gram vezels meer in de Zonnatura muesli. In de Zonnatura muesli zitten 9 gram eiwitten, wat echt meer is dan de 5 gram die in de Quaker muesli zit.

Is deze muesli gezonder dan andere muesli’s?

Hoewel ik de verschillen in voedingswaarden niet grandioos vind, zou ik toch ja antwoorden op bovenstaande vraag. De muesli is namelijk hoger in eiwitten en voedingsvezels dan de meeste andere muesli’s, wat deze meer verzadigend maakt. Dit kan er dan weer voor zorgen dat er gedurende de dag minder eten geconsumeerd wordt.

Maar hoe smaakt het dan?

Deze muesli smaakt eigenlijk niet heel anders dan andere muesli’s. Hij is een beetje crunchy en de notensmaak is duidelijk aanwezig. De kokos proef je pas als je flink veel stukjes geroosterde kokos op je lepel hebt zitten, maar dat vind ik zelf niet zo erg. De rozijnen maken de muesli lekker zoet.

Conclusie

De Zonnatura Proteïne muesli is een goede keuze. Er is niks onnodigs toegevoegd aan de muesli, hij smaakt prima en hij is qua calorieën vrijwel gelijk aan de Quaker muesli. Doordat de muesli hoog is in eiwitten en vezels, ben je langer verzadigd na consumptie er van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *