Review: Albert Heijn Groenteyoghurt

Albert Heijn heeft het koelschap uitgebreid met groenteyoghurt in de smaken ‘rode biet’ en ‘zoete aardappel’. Ik gok dat het doel van dit product is de groenteconsumptie te verhogen. Maar hoeveel draagt deze yoghurt daar aan bij en is het product wel lekker? Dat zoek ik voor je uit in deze review!

Wat zit er in?

Allereerst check ik wat er in dit product zit. Op de etiketten staat het volgende:

Yoghurt met rode-bietenpuree

Ingredienten: 60% halfvolle yoghurt, 34% rodebietenpuree, agavesiroop, gemodificeerd maiszetmeel, tapiocazetmeel, voedingszuur (E300).

Yoghurt met zoete-aardappelpuree

Ingrediรซnten: 60% halfvolle yoghurt, 34% zoete-aardappelpuree, agavesiroop, gemodificeerd maiszetmeel, tapiocazetmeel.

Er zit echt groente in deze yoghurt! Er zijn kleine verschillen tussen de twee soorten, namelijk de groentebron en het e-nummer E300, dat bij de rode bieten smaak wel toegevoegd is en bij de zoete aardappel smaak niet. E300 is de anti-oxidant ascorbinezuur, oftewel vitamine C. In beide versies is agavesiroop toegevoegd als zoetstof en gemodificeerd maiszetmeel en tapiocazetmeel worden gebruikt als bindmiddelen. Deze toevoegingen zijn heel logisch en ik vind het een mooi etiket zonder onnodige toevoegingen.

Maar hoe smaakt het dan?

De smaak van de groentes overheerst de smaak van de yoghurt. De groente is heel goed door de yoghurts heen gepureerd en het eet dus wel fijn weg, ik was voordat ik geproefd had bang dat de yoghurt papperig of korrelig zou zijn maar dit is dus niet zo. Ik vind de smaak van de rode biet een beetje te heftig, je moet wel echt van rode biet houden om dit lekker te vinden. De zoete aardappel yoghurt is veel subtieler en zal denk ik ook bij meer mensen in de smaak vallen. De zoetheid van de yoghurts vind ik aangenaam, ze zijn niet te zoet maar precies goed.

De voedingswaarden

Op de verpakkingen staan alleen de voedingswaarden per 100 gram yoghurt. Aangezien er 175 g in de verpakkingen zit, is het een klein rekenwerkje om er achter te komen wat de voedingswaarden van een bakje yoghurt zijn. Dit rekenwerkje heb ik natuurlijk even gedaan.

De eerste gedachte die in mij opkomt wanneer ik deze voedingswaarden zie is: waar zijn de vezels? Deze zijn niet op het etiket te vinden en als er wat vezels in zitten (wat ik wel verwacht bij groenteyoghurt) zou dit voor mij een grote reden zijn om deze yoghurt te kopen. Verder zien de voedingswaarden er okay uit, behalve dat er vergeleken met normale yoghurt wel meer suiker in zit.

Hoeveel draagt het bij aan de groenteconsumptie?

34% van deze bakjes van 175 gram bestaat uit groentepuree. Dit komt neer op 59,5 gram groentepuree per bakje. Dit is meer dan ik verwacht had! Als je moeite hebt met voldoende groente eten is de groenteyoghurt dus zeker een reรซle optie. De vraag is wel hoeveel vitaminen en mineralen uit de groente ook daadwerkelijk in de yoghurt terecht gekomen zijn. En, zoals ik eerder in dit artikel al schreef, staat het vezelgehalte niet op het etiket. Ik verwacht dat er wel vezels in de yoghurt zitten. Erg jammer dat het er niet op staat dus!

Conclusie

Al met al vind ik dit een geslaagde productinnovatie. Er zit daadwerkelijk groente in de yoghurt en hij smaakt goed, vooral de zoete aardappel variant, dit is mijn favoriet. De voedingswaarden zijn in orde, maar ik mis echt het vezelgehalte. De yoghurtjes dragen best een beetje bij aan het eten van je dagelijkse groente, ik betwijfel alleen of alle vitaminen en mineralen van de groente behouden zijn gebleven. Ik zou het zeker aanraden om ze een keer te proeven, vooral de zoete-aardappelsmaak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *