Blog: Onze ‘Pizza in je Waffle’ op de Voedingscentrum FIBA 2019

In de eerste helft van het schooljaar 2018-2019 hebben Margriet, Roel, Laury en ik 20 weken besteed aan het ontwikkelen van het lunchconcept ‘Pizza in je Waffle’.

Onze challenge was het ontwikkelen van een gezonde maaltijd voor de foodservice. Uit onderzoek is gebleken dat er nog weinig gezond aanbod is binnen deze sector. We hebben er voor gekozen om ons te focussen op een doelgroep in de bovenste helft van generatie Z, namelijk mensen tussen de 16 en 22 jaar oud. 

Het logo van ‘Pizza in je Waffle’

We kozen voor een ludieke naam die pakkend zou zijn voor de doelgroep en toen zijn we gekomen op ‘Pizza in je Waffle’. Voor het keuzemenu hebben we gebruik gemaakt van nudging en de bewustwording is ook verwerkt in de verpakking om de doelgroep op een makkelijkere maar vooral lekkere manier voor groenten te laten kiezen.

We besloten ons concept in te zenden voor de Food Innovation Bachelor’s Award van het Voedingscentrum en tot onze grote vreugde werden we verkozen tot een van de vijf genomineerden! We reisden op donderdag 13 juni af naar Den Haag om ons concept te presenteren voor de vakkundige jury.

Hoe zag de dag eruit?

Nog even wachten…

Na het voorbereiden van de presentatie en het doornemen van alle praktische zaken (de presentatie mocht écht maar 5 minuten duren) moesten we nog even wachten tot het evenement ging beginnen. En ik werd in de tussentijd toch wel ietsje meer zenuwachtig…

De presentatie

Er was bij mij toch wel wat angst betreft het mogelijk vergeten van mijn tekst, maar die was gelukkig onnodig. Het presenteren ging bij ons allemaal super goed, zo ook het beantwoorden van de vragen. Voor nu nam de spanning even af.

Team ‘Pizza in je Waffle’ op het podium

Tijd voor een debat

Na de presentaties (en de pauze) was het tijd voor een debat over belangrijke voedingskwesties. En poeh, de twee stellingen waar over gedebatteerd werd waren ook echte “nadenkers”. De eerste stelling luidde als volgt: ‘De zoutgehaltes van producten moeten wettelijk worden gereguleerd’. Ik was voor, hoewel het wel een erg lastige kwestie is.

De leden van het debat 
– Carla Dik-Faber (ChristenUnie) 
– Tjeerd de Groot (D66)
– Hayke Veldman (VVD) 
– Marc Jansen (CBL)
– Nelleke Polderman (Consumentenbond) 
– Gerda Feunekes (Voedingscentrum)

De tweede stelling was ‘De supermarkten mogen alleen nog schijfproducten promoten’. Ook dit is een erg lastige, maar ik stemde toch voor. Hoe denk jij over deze stellingen? Laat het me weten in de reacties! In de tussentijd werden we natuurlijk steeds zenuwachtiger, want de prijsuitreiking kwam steeds dichter bij…

Tijd voor… de prijsuitreiking!

De jury was erg enthousiast over ‘Pizza in je Waffle’ en we zijn uiteindelijk met op tweede plek beeïndigd. Ik ben super trots en het was een mega leuke dag! Ondanks dat ik waarschijnlijk niet meer kan deelnemen (ik ga toch echt maar 1 bachelor doen) ben ik volgend jaar zeker weer te vinden op de FIBA. Ben jij geinteresseerd in gezonde voeding, dan zou ik er ook bij zijn volgend jaar!

Meer over ‘Pizza in je Waffle’

Een klant kiest voor een wafel verrijkt met groenten, hierna kunnen ze de keuze maken tussen twee sauzen op basis van groenten en peulvruchten. Dan kan de consument kiezen of er wel of geen kaas op komt en daarna kan er gekozen worden voor gegrilde paprika of courgette. Tot slot krijgen ze de keuze of ze wel of geen cherry tomaatjes willen. Er kan worden gekozen voor vlees of vis, maar dit wordt tegen een meerprijs aangeboden, waardoor dit minder aantrekkelijk wordt gemaakt voor de consument. De verpakking kan gemakkelijk onderweg meegenomen worden en wanneer de wafel op is, dan zien ze de binnenkant van de verpakking waarop staat: Wist je dat?.. je net 195 gram groenten op hebt!? De wafels bevatten namelijk per portie minimaal 195 gram groente en rond de 420 kcal en hiermee hebben wij de gezonde en lekkere lunch voor de foodservice ontwikkeld.

Het keuzemenu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *